Over ons

Hanzesteden Marketing is de toonaangevende regievoerder en uitvoerder van het thema Hanze. Uit representatief onderzoek komt uit naar voren dat met name het historisch decor, terrassen, authentieke sfeer en leuke winkels redenen zijn om een Hanzestad te bezoeken. Daarnaast komt uit het onderzoek naar voren dat het voor 44,5 % van de ondervraagden daadwerkelijk een meerwaarde is dat een stad een HANZEstad is en niet zomaar een willekeurige oude stad.

Hanzesteden Marketing streeft naar het verbeteren van het imago en het vergroten van de naamsbekendheid van de Hanzesteden. Daarmee draagt Hanzesteden Marketing bij aan de versterking van de regionale economie voor bedrijfsleven en overheid.

De basis voor samenwerking binnen de Hanzesteden valt binnen het domein vrijetijdseconomie. Hierbij wordt het Hanze’brand’ verder verdiept en willen we de zichtbaarheid vergroten. Wij hebben een intensieve samenwerking met toeristische regio- en stadsmarketingorganisaties en ondernemers worden ook nadrukkelijker betrokken. Het doel van samenwerking is dat door met meerdere steden het label Hanze te laden en te promoten er meer bekendheid, bezoekers en bestedingen worden gegenereerd.

Leven-de-Hanze!

Storytelling als instrument voor een inspirerende beleving van de Hanzesteden.

Steeds vaker wordt storytelling ingezet om bezoekers naar een bepaalde streek, regio of stad te trekken. Aan de hand van storytelling technieken probeert men tot inspirerende en boeiende verhalen over een gebied of stad te komen. In de Uitvoeringsnota van de Provincie Gelderland (2019) wordt geschreven dat “een goed verhaal boeit en bindt”. Met aansprekende verhalen wil men bezoekers trekken en sterkere belevingen bij hen teweegbrengen. Deze zouden op hun beurt tot een langer verblijf en tot herhaalbezoek aan de streek kunnen leiden, waarbij men meerdere plekken bezoekt. “Aan de hand van een verhaallijn komen bezoekers op plekken waar ze anders niet snel zelf aan zouden denken”. (Provincie Gelderland, 2018)

Lees het Capita Selecta Leven-de-Hanze! uit het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2020. Of bekijk de animatie door bovenaan deze pagina op de videolink te klikken