Hanze challenges

  • Leestijd 6 minuten
  • 28 x bekeken

In 2021 start een afwisselend trainingsprogramma voor ondernemers en instellingen in 14 Nederlandse en Duitse Hanzesteden. Dit programma bestaat onder meer uit:

Interactieve kick-offs & Challenges

  • 14 interactieve (online) kick-offs; 10 in Nederland en 4 in Duitsland
  • challenges

Uitwisseling

  • 4 uitwisselingsbezoeken
  • 1 inhoudelijke verdiepingssessie
  • 1 meeting voor musea

Blijvende kennis

  • Podcasts en andere kennisverspreiding
  • Een online kennisplatform

Interactieve (online) kick-offs

We organiseren uitdagende challenges van 30 dagen. Die worden voorafgegaan door inspirerende (online) seminars. Deze seminars vormen zo de kick-off voor de dertig dagen challenges.

Tijdens deze kick-offs wordt ingezoomd op de lokale Hanzeverhalen van de steden die meedoen en ligt de nadruk vooral op het sociale aspect van online media: interactie met gasten, klanten en geïnteresseerden. Het wordt telkens een energieke, interactieve en inspirerende sessie. Met humor en ontspanning, maar ook leerzame tips en trucs. Hiermee worden de deelnemers enthousiast gemaakt om vanaf de volgende dag concreet aan de slag te gaan met de daaropvolgende 30 dagen challenge.

Want niet iedere stadsgids, medewerker van de lokale VVV of Tourist Info of medewerker in de gastvrijheidssector in onze Hanzesteden kent het verhaal van de Hanze van A tot Z. Dat hoeft ook niet, maar enige basiskennis is wel handig als je voor toeristen een optimale Hanzebeleving wilt verzorgen. Daarom starten we de kick-off meeting met een blokje verhalen vertellen: een ervaren historicus neemt de deelnemers aan deze sessie mee op reis door de Hanzehistorie van de desbetreffende stad en regio. In zevenmijlslaarzen, dat dan weer wel.

Tijdens de kick-off nemen we de deelnemers vervolgens mee in de mogelijkheden en toepassingen van de verschillende social media kanalen. Waar moet je op letten, hoe deel je je tijd zo efficiënt mogelijk in. De deelnemers hebben aan het eind van de kick-off allerlei direct toepasbare tips gekregen.

Voorafgaand doen we onderzoek naar de verschillende social media kanalen van de deelnemers. De bevindingen en feedback worden verwerkt in de kick-off. Zodat de tips die de deelnemers ontvangen tijdens de kick-off extra zullen aanspreken.

Ondernemers, instellingen, stadsgidsen en VVV medewerkers uit andere Hanzesteden zijn zeker ook van harte welkom!
Er staan nog challenges gepland in oktober 2021, februari '22 en april '22.

Hanze Hospitality

Deze challenge gaat in op de Duitse taal, cultuurverschillen tussen Nederland en Duitsland en gastvrijheid in het algemeen. Heel interessant!

Social Media Challenge: Basis

In plaats van plat adverteren kunnen de ondernemers in de Hanzesteden ook recensies verzamelen, foto’s en verhalen delen via hun sociale media. En elkaar daarbij onderling de bal toespelen. Dan investeer je geen geld, maar vooral een beetje tijd en aandacht. Maar wat nog veel belangrijker is: met deze challenge geven alle betrokkenen bij de vrijetijdseconomie in de tien Nederlandse en vier Duitse Hanzesteden concrete invulling aan het Hanzeverhaal. Want dat gaat ook over samenwerking, handel over grenzen heen en een stukje gastvrijheid, maar nu online.

Daarom starten we een 30 dagen challenge voor de deelnemers: 30 dagen achter elkaar aan de slag met concrete huiswerkopdrachten voor een duurzaam effect. De deelnemers krijgen regelmatig via e-mail ondersteuning, tips en prikkelende vragen. De oefening kost per dag slechts 10 minuten voor de deelnemers.

Daardoor kunnen de deelnemers aan het eind van deze eerste module van ongeveer een maand zichzelf niet alleen professioneel promoten op diverse online platforms, maar ook hun Hanze DNA beter tonen. Dat levert hen meer bezoekers op hun website op, meer bezoekers en klanten in de zaak, en een betere uitstraling van de Hanzesteden.

In de Social Media Challenge gaan we met de deelnemers aan de slag met de volgende communicatiekanalen en opdrachten:

De basis. | In kaart brengen: “begin even met nadenken wie je wilt bereiken." Gevonden worden. | Op de kaart zetten: “haal meer uit Google Mijn Bedrijf.” Vrienden worden. | Je visitekaartje afgeven: “maak op Facebook vrienden voor het leven.” Foto’s en video’s. | Een virtuele ansichtkaart sturen: “een beeld op Instagram zegt meer dan duizend woorden.”

We nemen de ondernemers aan de hand langs verschillende platforms. In ieder geval worden behandeld: Google, Facebook en Instagram.

Social Media challenge: Pro

Het zal je niet verrassen, maar na 30 dagen ben je als gemiddelde ondernemer nog niet uitgeleerd. De 30 dagen challenge is immers met name een proeverij van verschillende sociale media kanalen, waarbij vooral een aantal basics aan bod komt. Dat is ook nodig, om voldoende laagdrempelig te blijven voor de ondernemers, medewerkers en vrijwilligers in de deelnemende Hanzesteden. Deze aanpak is immers bedoeld om mensen concreet in beweging te krijgen, in tegenstelling tot de meeste social media workshops die blijven steken in vrijblijvendheid.

Omdat we verwachten dat de ondernemers in de deelnemende Hanzesteden verschillende ervaringsniveaus op sociale media hebben (van absolute beginner tot ervaren online marketeer) wordt na de Social Media Challenge Basis ook een Pro versie aangeboden. Dat werken we als volgt uit

  1. Basis: dagelijks een eenvoudige basisopdracht, geschikt voor beginners en licht gevorderden
  2. Pro: dagelijks een uitdaging voor meer ervaren deelnemers
  3. Basis en Pro: Inspiratie voor content op die dag, bruikbaar voor alle deelnemers

Onze ambitie is, dat de sociale media kanalen van 20% van de deelnemers direct na de challenge concrete aanpassingen en aanvullingen hebben gekregen waardoor informatie beter vindbaar is. Daarnaast streven we naar een verdubbeling van de interactie tussen de deelnemers en hun gasten, klanten, bezoekers.

Bij de invulling van de Pro challenge valt naast de ‘gewone’ vervolgopdrachten voor de populairste sociale media kanalen ook te denken aan een of meer van de volgende onderwerpen die kunnen worden uitgediept:

  • Verdiepingsslag voor een specifiek populair platform: Google, Facebook, Instagram,…
  • Een specifiek sociaal medium dat nog niet is behandeld: Pinterest, WhatsApp, TikTok enz.
  • Review sites, van Tripadvisor tot TrustPilot
  • Vloggen: techniek, inhoud en (inter)actie
  • Wat maakt uw merk bijzonder relevant voor de Hanze?

Uitwisseling

In het najaar 2021 starten we met:

  • We organiseren 4 grensoverschrijdenden uitwisselingsbijeenkomsten voor frontoffice medewerkers.

  • Daarnaast organiseren we een verdiepend seminar over thema Hanze voor Duitsers en Nederlanders.

  • We organiseren verder een grensoverschrijdende bijeenkomst voor medewerkers van musea.

Blijvende kennis

  • Podcasts en andere kennisverspreiding
  • Een online kennisplatform

Meer hierover volgt binnenkort.

Meer informatie over alle deelnemende Hanzesteden

Duitse Hanzesteden en hun websites: rheinischehanse.de

Emmerich: www.facebook.com/touristinfoemmerich

Kalkar: www.facebook.com/stadtkalkar

Wesel: www.facebook.com/WeselMarketing

Neuss: www.facebook.com/NeussMarketing

Meer beeld krijgen bij de Duitse Hanzestede? Bekijk deze video

Doesburg: www.facebook.com/bezoekdoesburg

Zutphen: www.facebook.com/InZutphen

Deventer: www.facebook.com/indeventer

Hattem: www.facebook.com/VisitHattem

Zwolle: www.facebook.com/HanzestadZwolle

Hasselt: www.facebook.com/tiphasselt

Kampen: www.facebook.com/hanzestadkampen

Elburg: www.facebook.com/vvvelburg

Harderwijk: www.facebook.com/HeerlijkHarderwijk

Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door
Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door