Hanzerondje Nijmegen
- Type
- Fietsen
- Afstand
- 56,0 km
- Duur
- 3:44
Ontdek de omgeving van de oudste stad van Nederland! Onderweg kom je langs diverse bezienswaardigheden, van het Romeins Masker tot de Sint Nicolaaskapel.
Startpunt
De route start in Nijmegen en is een deellus van de internationale Hanzesteden Fietsroute. De route is te volgen via het reguliere fietsnetwerk.
-
Kruittoren
Overblijfsel van de omwalling
De Kruittoren is een overblijfsel van de oude omwalling van Nijmegen. De toren is in 1425 gebouwd en is ongeveer 30 meter hoog. De toren staat in een overblijfsel van de vroegere stadsgracht.
-
Fietsknooppunt 20
-
Labyrinth
Kunst
Het Labyrinth kwam in 1982 op de Waalkade in Nijmegen, nadat de nieuwe waterkeringmuur was gerealiseerd. Het ligt op de plek waar tot 1881 de oude Waalhaven heeft gelegen. Het Labyrint is een grote cirkel van 24 meter. Het bestaat uit waterkanalen, geordend in negen cirkels.
-
Luisterverhaal Nijmegen
Het jaar 1521 - Nijmegen
Langs de Hanzesteden Fietsroute zijn 30 luisterverhalen gerealiseerd. Luister hier naar één van de verhalen van Ties Wessels, speelman en sprookspreker.
-
Sint Nicolaaskapel
Valkhofkapel
De Sint Nicolaaskapel is gebouwd rond 1000 op het Valkhof. Dit gebied was eeuwenlang van groot strategisch belang doordat het hoog boven de rivier de Waal ligt. In 1796-1797 werd de burcht gesloopt. De St. Nicolaaskapel kon gespaard blijven samen met funderingsresten van de muur
-
Fietsknooppunt 02
-
Spoorwegmonument
Spoorwegmonument
Het spoorwegmonument is in 1884 opgericht ter ere van de aanleg van de spoorwegverbinding tussen Nijmegen en Kleef. Op 8 augustus 1865 reed de eerste trein Nijmegen binnen. Het monument is ontworpen door stadsarchitect Jan Jacob Weve. Fotocredits: Marc Ryckaert
-
Het gezicht van Nijmegen
Romeins Masker
Door de ogen van het masker kijk je met een Romeinse blik op Nijmegen. Romeinse soldaten droegen hetzelfde masker tijdens gevechten, parades, ceremonies en toernooien. Het Gezicht van Nijmegen is een natuurgetrouwe weergave van het eeuwenoude gevechtsmasker. Foto: © Janna Kamphof
-
Fietsknooppunt 01
-
Fietsknooppunt 81
-
Fietsknooppunt 57
-
Fietsknooppunt 60
-
Fietsknooppunt 68
-
Volg hier: 67 naar 66
Volg hier 67 naar 66
-
Fietsknooppunt 66
-
De Thornsche molen
Wipkokerkorenmolen
De Thornsche molen is een bijzondere molen. Het is een wipkokerkorenmolen en staat op de grens van Nederland en Duistland. Onder de molen is een informatiecentrum gevestigd, hier kan je alles lezen en zien over de geschiedenis van de Thornsche Molen, met ondersteunde horeca.
-
Fietsknooppunt 65
-
Fietsknooppunt 95
-
Fietsknooppunt 72
-
Fietsknooppunt 94
-
Fietsknooppunt 81
-
Fietsknooppunt 89
-
Fietsknooppunt 88
-
Fietsknooppunt 80
-
Fietsknooppunt 77
-
Kasteel Doornenburg
Middeleeuws kasteel
Kasteel Doornenburg is een Middeleeuws kasteel. Het bestaat uit een imposante voorburcht en een fraaie hoofdburcht. Aan het eind van de Tweede Wereldoorlog is het kasteel gebombardeerd. Na de oorlog is het kasteel geleidelijk aan weer herstelt. Het kasteel staat er nu weer in volle glorie bij
-
Fietsknooppunt 78
-
Fietsknooppunt 79
-
Fietsknooppunt 85
-
Fietsknooppunt 97
-
Fietsknooppunt 25
-
Fietsknooppunt 26
-
Fietsknooppunt 30
-
De Kinkelenburg
Kasteel
De Kinkelenburg is een kasteel in Bemmel. In de 13e eeuw werd op een laag deel van Bemmel een ommuurd eiland aangelegd omringt door een gracht. Hierop werd een donjon gebouwd. In de 19e eeuw is het kasteel door particulieren verbouwd tot villa en verloor haar middeleeuwse karakter.
-
Fietsknooppunt 31
-
Fietsknooppunt 33
-
Fort Boven-Lent
Wijnfort Lent
Fort Boven-Lent is gebouwd in 1862 ter verdediging van Nijmegen. De functie verdween ruim honderd jaar later, maar het Fort bleef bewaard voor verdediging van de spoorbrug. In 1959 verloor het fort definitief haar functie. Tegenwoordig is de locatie omgetoverd tot ‘Wijnfort Lent’ Foto: Henk Monster
-
Fietsknooppunt 34
-
Fietsknooppunt 36
-
Fort Knodsenburg
Knodsenburg
Ford Knodsenburg werd in 1585 gebouwd door de troepen van de Republiek om Nijmegen te belegeren. Het Ford is vaak her- en veroverd. Aan het eind van de 18e eeuw raakt het in verval. Dankzij Project Ruimte voor de Waal is het fort gereconstrueerd en de contouren van het fort zijn zichtbaar gemaakt.
-
Fietsknooppunt 35
-
Fietsknooppunt 80
-
Fietsknooppunt 37
-
Fietsknooppunt 19