evenement

Tentoonstelling 04: De werkelijkheid als kunst funderen

wanneer
11 februari - 30 mei
plaats
Deventer

De tentoonstelling 'De werkelijkheid als kunst funderen' neemt je mee op een inspirerende reis door de ontwikkeling van de kunstbewegingen NUL en Informele kunst uit de jaren ’50, tot hedendaags werk dat hierop voortbouwt.

Van Informele kunst
In de kunstgeschiedenis maakt men vanaf begin jaren 50 onderscheid tussen olieverfschilderijen en kunstwerken die informeel zijn. Die laatsten bestaan naast verf ook uit andere materialen zoals as, zand, gips, hout en kant en klare voorwerpen. Informele werken hebben vaak maar één kleur en zijn voorstellingsloos. Bram Bogart is een belangrijke voorloper in dit tijdperk na Cobra. Hij beïnvloedt het werk van 'De Hollandse informele groep' die bestaat uit Armando, Jan Schoonhoven, Henk Peeters, Kees van Bohemen, Jan Henderikse, Rik Jager en Fred Sieger.

Via Nul
Begin jaren 60 kondigt Armando het doodvonnis aan van het klassieke olieverfschilderij. 'Er moet een nieuwe kunst komen (...) een kunst die geen kunst meer is maar een gegeven feit.' De Informelen maken een nieuwe start, hun werk transformeert naar NUL. Dik opgebrachte verf en toegevoegde materialen brengen reliëf. Monochroom wit is toonaangevend. Een kunstwerk heeft een nummer en is 'iets dat niets betekent'. Aan de keukentafel plakt Jan Schoonhoven met karton, hout en lijm zijn reliëfs in elkaar. Een rolgordijntje is een bron van inspiratie. Schoonhoven wil 'de werkelijkheid als kunst funderen.' Dankzij Nul wordt het maken van en kijken naar kunst niet langer een zwaarwichtige aangelegenheid.

Wanneer

11 feb - 30 mei 2025
  • elke dinsdag: - uur
  • elke woensdag: - uur
  • elke donderdag: - uur
  • elke vrijdag: - uur
  • elke zaterdag: - uur
  • elke zondag: - uur

Prijzen

Entreeprijs Volwassenen
€ 15,00
Entreeprijs jongeren (t/m 18 jaar)
gratis

Locatie

Museum EICAS

Naar nu...
In de jaren 70 krijgt Nul-kunst extra toegevoegde waarde. Er is ruimte voor nieuwe materialen en voor invallend licht. Persoonlijke ervaringen en imperfecties tonen de hand van de kunstenaar. Monochroom wit verandert in grijs of rood. Van den Ende maakt met een systeem het schilderij. Aubertin materialiseert vuur. Erb toont stilte. Emile Circkens is de grote onbekende. Zijn werk is voor het eerst te zien in museum EICAS. Hij meet zich met Jan Schoonhoven. De overgang naar het heden maakt Monique Bosman met rasters en blokken van gerecycled textiel, karton en papier. Het souterrain is gereserveerd voor kunstenaarsduo Visualsbynature: Roelie Zanting en Erwin Zijlstra. Zij creëren – net als Nul-kunstenaar herman de vries (bewust kleine letters) op de natuur geïnspireerde kunstwerken.